Vi bruger cookies på utzoncenter.dk

Inden du fortsætter, vil vi lige fortælle, at vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Sprog

Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893
 

I skalaens verden: Design – Scan – Oplev

2.-6. klasse | Fag: Håndværk og Design, billedkunst og matematik

Gå på opdagelse i skalaens verden i LEGO, Minecraft og VR, når vi sammen med jer undersøger arkitekturens forunderlige verden fra model til virkelig størrelse. 

 

I vil stifte bekendtskab med nogle af arkitektens mange værktøjer og metoder til at designe, undersøge og formidle. I vinterhalvåret bygger vi høj, højere, højest, når eleverne skal eksperimentere med temaet skyskrabere. Vi undersøger hvad en skyskraber er, hvem der bruger sådan en bygning og meget mere. 

 

Design

I hvide legoklodser designer eleverne en skyskraber. En skyskraber skal være høj, men hvordan kommer man derop? Hvilken funktion har den? Og hvilken oplevelse får man ved at komme op på toppen af sin skyskraber? Det er nogle af de spørgsmål eleverne skal undre sig over, når de designer.

 

De hvide klodser øger opmærksomheden på designets form, mere end den enkelte klods’ funktion og anvendelse. Eleverne får derefter mulighed for at scanne deres bygning ind i det digitale univers Minecraft for så at opleve deres skyskrabere 1:1 i Virtual Reality og mærke suset på toppen af højhuset og fornemme designets skaberkraft.

 

Derudover får eleverne mulighed for at komme op på toppen af nogle af verdens højeste bygninger. Det sker også i Virtual Reality.  


Formidling

Alt efter klassetrin formidler I arkitektur med simple værktøjer, både digitale og analoge. Jeres forestillingsevne og kreative tænkning udfordres, når I skal skabe liv med de hvide legoklodser.

Efterfølgende er det muligt for dig, klassens lærer, at få tilsendt materialet. 


Undervisningen afsluttes med en fælles opsamling. 

 

Praktisk information og booking

  • Trin: 2.-6.klasse
  • Fag: Håndværk og Design, billedkunst og matematik
  • Antal lektioner: 3,5 timer på Utzon (eksklusiv forberedelse)
  • Tidspunkt: 8:30-12:00 (vi er fleksible, hvis andet passer din klasse bedre)
  • Du kan booke undervisningsforløbet via linket til højre

 

Undervisningsforløbet er udviklet af Utzon Center og arbejder med folkeskolens fag matematik, håndværk og design, og billedkunst. Derudover tilgodeses folkeskolens vision om, at alle børn og unge skal møde kunst og kultur - herunder arkitektur. Undervisningsmaterialet er en del af projektet 'Arkitektur er en leg', der er støttet af Nordea-fonden.
 
Her på siden kan du downloade lærervejledning, program for forløbet og finde materialer til forberedelse inden besøget på Utzon Center. 

 

Høj, højere, højest

Gratis forløb

Antal deltagere: Max. 28 elever

Tid: 3,5 timer – eksklusiv forberedelse

Før besøget på Utzon Center, inddeles eleverne i grupper á 2-3 elever.

Tidspunkt: kl. 8.30-12.00 (vi er dog fleksible, hvis andet passer din klasse bedre)

 

Program

8.30-8.40

Velkommen til Utzon Center


8.40-9.20

Arkitekturmodeller og moduler


9.20-10.20   

Modelbygning


10.20-11.05

Hold A: Scan med Utzon Captor og oplev med VR i Minecraft

Hold B: Stop Motion-video

 

11.05 - 11.50

Hold A: Stop Motion-video

Hold B: Scan med Utzon Captor og oplev med VR i Minecraft

 

11.50 -12.00

Fælles afslutning

 

Kontakt

Spørgsmål vedrørende forløbet kan rettes til info@utzoncenter.dk, formidlingsarkitekt Julie Klok på tlf. +45 99 82 16 02 eller Leg & Læringschef Matilde Marling Kiib på tlf. +45 51 72 71 10