Gå til hovedindhold
Billede
Foto fra forløb
For skoler
Tag på byvandring i Aalborg: Er det bæredygtigt?
Image
Talk
Målgruppe

9.-10. klasse og ungdomsuddannelser

Image
Kunst lab
Fag

Almen Studieforberedelse, billedkunst, biologi, designhistorie, innovation, naturgeografi og samfundsfag

Image
Clock
Varighed

2 timer (+ ca. 2 timers forberedelse)

Før-og efterarbejdet kan fylde i omfanget min. 2-4 lektioner og gerne mere.

Image
Payment
Pris

1750 kr. ex. moms (gratis for skole i Aalborg Kommune)

Image
Groups
Antal

Maks. 28 elever

Snart skal du med din klasse deltage i en byvandring i Aalborg centrum for at vurdere bæredygtige løsninger og se konkrete eksempler på, hvordan Aalborg udvikler en klimavenlig og energieffektiv by. 

Formålet med turen er at give dig redskaber til at forstå og debattere bæredygtig byudvikling og de bæredygtige visioner, der netop nu arbejdes med i Aalborg.

Baggrund for forløbet
Undervisningsforløbet er udarbejdet af Utzon Center på baggrund af et undervisningsforløb tilrettelagt af Dansk Arkitektur Center. Undervisningsmaterialet tager afsæt i Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj og er støttet af Det Obelske Familiefond.

Undervisningsforløbet ’Er det bæredygtigt?’ giver elever redskaber til at forstå og debattere bæredygtig byudvikling og de bæredygtige visioner som der f.eks. arbejdes med i Aalborg og København. Det er i arbejdet med autentiske cases, at eleverne opnår erkendelser om bæredygtighed, som senere gør dem i stand til at handle.

Eleverne skal undervejs i undervisningsforløbet vurdere en række aktuelle byggerier og projekter ved at anvende en light udgave af Københavns kommunes bæredygtighedsværktøj – ’Bæredygtighedsrosetten’. Med afsæt i værktøjet vurderer eleverne hvorvidt et område eller en bygning er bæredygtigt i forhold til sociale, økonomiske og miljømæssige aspekter. Eleverne trænes således i at vurdere og kan efter turen i indre by overføre redskaberne til egen kontekst. Gennem fysisk interaktion med byen og bæredygtighedsværktøjet, diskussioner og et visuelt overblik sættes elevernes teoretiske viden i spil og der skabes afsæt for nye erkendelser.

Før-under-efter
Undervisningsforløbet foregår i Aalborg centrum. Det kan indgå i et længerevarende forløb, gerne i samarbejde med andre fag. Relevante fag kan f.eks. være: Almen Studieforberedelse, billedkunst, biologi, design historie, innovation, naturgeografi og samfundsfag.

Lærervejledningen giver inspiration til, hvordan du klæder dine elever bedst på til besøget med Utzon Center i centrum og til, hvordan I efterfølgende kan bearbejde stoffet sammen. Før-og efterarbejdet kan fylde i omfanget min. 2-4 lektioner og gerne mere.

Læs lærervejledning for 9.-10. klasse her.

Læs elevvejledning for 9.-10. klasse eller ungdomsuddannelser her.

Da forløbet foregår i byens rum går vi ikke ture i de kolde mørke måneder november, december, januar, februar og marts.

Artikler

  • Artikel fra Bæredygtige Byer, som kort forklarer begrebet bæredygtighed: Hvad er bæredygtighed?
  • Præsentation af Aalborg Kommunes redskab til at analysere og prioritere bæredygtighedshensyn på grundlag af stedets potentialer og problemer: Bæredygtighedsprofil