Aller au contenu principal
Image
Foto fra forløb
For skoler
Arkitektur til de mange
Image
Talk
Målgruppe

5.-10. klasse

Image
Kunst lab
Fag

Matematik, dansk, samfundsfag, håndværk & design, billedkunst og medie.

Image
Clock
Tidspunkt

Tirsdag-fredag i ugerne 11-14 og 16-18 fra kl. 9-12.

Image
Payment
Pris

Gratis

Gratis undervisningsforløb for 5.-6. og 7.-10. klasse med afsæt i den aktuelle udstilling 'Art of Many – the Right to Space'

5.-6. klasse

Gratis undervisningsforløb for 5.-6. klasse med afsæt i den aktuelle udstilling Art of Many – the Right to Space.

Under temaet 'Hybrider i byen' undersøger vi hvordan arkitektur bliver skabt og sammensat. Eleverne kommer til at undersøge hvordan forskelligartede bygninger kan sættes sammen og give noget tilbage til byen.
 

  • Hvad forstås ved en hybrid? Og hvad er det når vi snakker om arkitektur?
  • Kan en skibakke og et forbrændingsanlæg sættes sammen? Og hvad er fordelene ved det?
  • Hvem og hvor mange bruger bygningen? Betyder det noget for hvordan bygningen designes? 


Eleverne deles op i grupper af to-tre, hver gruppe får udleveret to funktioner. I LEGO skal de sammen bygge en bygning med de givende funktioner i skala 1:100. Undervejs vil vi tage en snak om de hybrider de skaber.

Undervisningen har fokus på forståelse af byen, arkitekturen, programsammensætning, samarbejde og designprocessen. Alle vigtige redskaber der kan bruges til mange andre formål.

Det forudsættes at eleverne medbringer en iPad til forløbet. Samt at gratis-appen Moleskin Journal er installeret, er testet og virker.

Program

  • Velkomst. Intro og rundvisning i udstillingen Art of Many – the Right to Space
  • Introduktion af opgaven: Byg en hybrid
  • Opsamling: Eleverne præsentere deres bygning og de problemstillinger de har haft undervejs.
  • Efterbearbejdningsopgave: Eleverne tager billeder af deres bygninger og i en digital skitsebog tegner liv, materialer, interiør og andet der ikke kan bygges i LEGO.


Materiale

7.-10. klasse

Under temaet 'Byen i bygninger og bygninger i byen' undersøger vi hvordan arkitektur bliver skabt og placeret i en kontekst. Eleverne kommer til at undersøge hvordan en bygnings funktioner sammensættes, og hvordan bygningen spiller sammen med omgivelserne.

Eleverne deles op i grupper af to, hver gruppe får udleveret en byggeplade og en funktion. I LEGO skal de sammen bygge en bygning med den givende funktion i skala 1:100. Undervejs bliver eleverne bedt om at forholde sig til de andre gruppers byggerier og reflektere over de byrum de skaber.

Undervisningen har fokus på forståelse af byen, arkitekturen, programsammensætning, samarbejde, designprocessen, teori og analysemetodik.  

Det forudsættes at eleverne forbereder sig på forløbet samt udfører efterbearbejdningsmaterialet.

Program

  • Velkomst. Intro og rundvisning i udstillingen Art of Many – the Right to Space
  • Introduktion af opgaven: Byg byen i bygninger og bygninger i byen.
  • Byg ”byen” i bygningen, sæt den sammen med to andre bygninger, reflekter over de rum der bliver skabt, ret til, sæt sammen igen.
  • Opsamling: Eleverne præsentere deres bygning og de problemstillinger de har haft undervejs. VI tager en snak om de byrum der er blevet skabt og med en lampe undersøger vi hvordan lyset falder på de nye byrum.


Materiale