Skip to main content

Lige til at gå igang med derhjemme. Her får du sjove og kreative opgaver og idéer, der gør dig klogere på arkitektur.

1. Byg et vartegn

Arkitekter finder inspiration mange steder. Da Jørn Utzon tegnede Svaneke Vandtårn, fandt han blandt andet inspiration i byens historie som havneby og i gamle sømærker. Vandtårnet er med sin karakteristiske form blevet et vartegn for byen Svaneke.

I denne opgave skal du bygge et vartegn til din by. Du kan evt. lade dig inspirere af byens historie.

Image
Vejledning til opgave
Image
Vejledning til opgave
2. Byg en farvecirkel

I denne opgave skal du studere forskellige farver. Og bygge din helt egen udgave af farvecirklen med ting, du finder derhjemme. 

Det kan være alt lige fra tøj og køkkenredskaber til legetøj og madvarer. Måske kan du også gå udenfor og finde ting til din farvecirkel. 

3. På jagt efter materialer

I denne opgave skal du på jagt efter materialer. De har forskellige egenskaber, og de kan anvendes på mange måder i arkitekturen. 

Nogle materialer er holdbare og stærke, og derfor er de gode til at bygge og konstruere med. Andre materialer kan derimod ikke tåle stor belastning. Men så kan de bidrage til at skabe en stemning eller til det æstetiske udtryk.

Image
Vejledning til opgave
Image
Vejledning til opgave
4. Byg en uro

Arkitekter arbejder med harmoni, når de tegner en bygning. Altså om bygningen passer til dens formål. Om den passer med byggematerialerne. Om den er harmonisk med omgivelserne. 

Det skal du også arbejde med nu. Du skal bygge en uro. Og finde harmonien mellem materiale, form og balance. 

5. Byg et diorama

Arkitekter tænker, tegner og bygger rumligt – det man også kalder tredimensionalt. I denne opgave skal du bygge et diorama. 

Det er et lille tredimensionalt rum, som fortæller en historie ved hjælp af forskellige elementer – som for eksempel et landskab med bjerge, bakker, en skalafigur og en hytte.

Image
Vejledning til opgave
Image
Vejledning til opgave
6. Hvem bor i et æg?

Når arkitekter bygger boliger, tager de udgangspunkt i hvem, der skal bo i boligen. Er det en stor familie, som har brug for mange børneværelser? Eller er det en giraf, som har brug for, at der er højt til loftet? 

I den her opgave skal du arbejde lige omvendt. For du skal finde ud af, hvem der mon bor i ægget. 

7. Rumligt gækkebrev

Når arkitekter arbejder, omdanner de ofte todimensionelle tegninger til tredimensionelle modeller. Altså, de går fra 2D til 3D. 

Det skal du også prøve nu. Her får du et arkitektonisk gækkebrev. 

Image
Vejledning til opgave
Image
Vejledning til opgave
8. Byg et tårn med tape

Når arkitekter arbejder, eksperimenterer de ofte med forskellige byggematerialer– det kan være gamle materialer, der bliver brugt på nye måder, eller det kan være nye materialer, som bliver undersøgt for, hvordan de kan bruges.

9. På jagt efter cirklen

Når arkitekter giver deres arkitekturform, tager de ofte udgangspunkt ide tre grundformer: cirklen, firkantenog trekanten. 

Måske bruger du også grundformerne, når du fx tegner et hus?

Image
Vejledning til opgave
Image
Vejledning til opgave
10. Byg en mini-hule

Der findes små huler og store huler. Huler til dyr og huler til mennesker. Naturskabte huler og menneskeskabte huler. Huler under jorden og huler i træer. Huler inde og huler ude. Huler af stof og huler af jord – og så findes der din mini-hule. Bygget i skala 1:10 af papsugerør og elastikker.

Støttet af