Klassen kommer på en spændende og guidet tur ud i Aalborg, hvor vi går på jagt efter geometriens rolle i byens arkitektur.
Eleverne får indblik i, hvordan geometrien, som de læser om i matematikbøgerne, bliver brugt i virkelige konstruktioner.
Vores arkitekturfomidler tager klassen rundt til fire steder i Aalborg. Her fordyber eleverne sig i den geometri, som de finder på facader og i konstruktioner og byrummet omkring dem.
Eleverne skal bruge deres sanser. Og de skal forholde sig til geometri på en anderledes og meget håndgribelig måde, når de identificerer, klassificerer og måler geometriske figurer og organiske former.
Eleverne kommer til at opleve, hvordan de kan finde geometri overalt i bybilledet. Både i form af udsmykning, der fanger opmærksomheden, men også i de synlige dele af bygningers konstruktion.
I dette forløb kommer eleverne til at bevæge sig ind i byens velkendte verden, men de genopdager den i geometriens perspektiv.
Det bliver en tur, der vægter opdagelse, refleksion og elevernes eget fokus på byens geometri.
Forberedelse
Inden du tager på ArkitekTUR med din klasse, kan du med fordel orientere dig i artikler på disse links og bilag:
- Dansk Arkitektur Center: Arkitektens arbejde
- Dansk Arkitektur Center: Materiale og teknik
- Uddrag fra ‘BØRN RUM FORM, Børnekulturens Netværk: Arkitektur og design for begyndere
STOP 1: Utzon Center
- Geometri-opvarmning
STOP 2: Musikkens Hus
- Form og udtryk
STOP 3: Nørregade, plads ved Medborgerhuset
- Geometri og konstruktion
STOP 4: Vor Frue Plads, Stadsarkivet
- Opmåling af facade