Arkitekturen er overalt omkring os. Og den påvirker os – vores humør, koncentrationsevne og måde at være sammen på. Derfor er det vigtigt, at børn og unge kan forholde sig kritisk til den.
Arkitektur er en væsentlig ramme for vores liv. Det er en kunstart, som ingen af os kan komme uden om.
Dagligt er vi ikke bare omgivet af arkitektur, men vores adfærd og trivsel er også påvirket af den. Samtidigt afspejler arkitekturen samfundets værdier og er en central del af vores kulturelle identitet – og af børns og unges dannelse.
Ved konferencen på Arkitektskolen Aarhus den 15. maj, tog vi temperaturen på arkitekturformidling og diskuterede, hvorfor og hvordan børn og unge i Danmark skal lære om arkitektur. Her kan du se små, inspirerende interviews med mennesker fra branchen, der fortæller om hænder, krop, leg og fantasi – og hvordan vi styrker børn og unges møde med arkitekturen i hele landet.
Vil du dykke ned i de enkelte oplæg, kan du se dem i fuld længde her.
Konferencen blev arrangeret af Statens Kunstfonds Legat- og Projektstøtteudvalg for Arkitektur i samarbejde med Utzon Center, Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Arkitektskolen Aarhus.
Forud for konferencen tog Statens Kunstfonds Legat- og projektstøtteudvalg for Arkitektur sammen med Utzon Center og Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst initiativ til at få udarbejdet en undersøgelse af arkitekturformidlingen for børn og unge i Danmark. Undersøgelsen er udarbejdet af ekstern konsulent Lene Bak og kan læses her.
Pihla Meskanen er medstifter og CEO for Arkki School of Architecture Finland. Hun fortæller, hvorfor arkitektur skal være et skolefag.
Torben Nielsen er rektor på Arkitektskolen Aarhus. Han mener, at den danske arkitektur- og designkultur forsvinder, hvis den ikke får plads i folkeskolen.
Anne Kirketerp er psykolog og ph.d. med speciale i håndværk og foretagsomhed. Hun fortæller, hvordan arbejde med arkitektur kan skabe bedre mental trivsel.
Lars Autrup er direktør for Arkitektforeningen. Han mener, at vi mangler en grundlæggende dannelse i arkitektur for at kunne tale om den – og skubbe den i en bedre retning.
Lykke Andersen er landsformand for Danmarks Billedkunstlærere. Og hun fortæller, at arkitekturen har en plads i billedkunstfaget – som hun kalder skolens vigtigste fag.
Kjeld Fredens er hjerneforsker og har skrevet flere bøger om børns læring. Her fortæller han, hvorfor børn skal lære om arkitektur – og om den bedste læringsmetode.