Secondary navigation

Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893

 

Fakturaer sendes til faktura@utzonfaktura.dk

Forside

Branchen fortæller: Hvordan skal børn og unge lære om arkitektur?

Arkitekturen er overalt omkring os. Og den påvirker os – vores humør, koncentrationsevne og måde at være sammen på. Derfor er det vigtigt, at børn og unge kan forholde sig kritisk til den.

Arkitektur er en væsentlig ramme for vores liv. Det er en kunstart, som ingen af os kan komme uden om.

 

Dagligt er vi ikke bare omgivet af arkitektur, men vores adfærd og trivsel er også påvirket af den. Samtidigt afspejler arkitekturen samfundets værdier og er en central del af vores kulturelle identitet – og af børns og unges dannelse.

 

Ved konferencen på Arkitektskolen Aarhus den 15. maj, tog vi temperaturen på arkitekturformidling og diskuterede, hvorfor og hvordan børn og unge i Danmark skal lære om arkitektur. Her kan du se små, inspirerende interviews med mennesker fra branchen, der fortæller om hænder, krop, leg og fantasi – og hvordan vi styrker børn og unges møde med arkitekturen i hele landet.

 

Vil du dykke ned i de enkelte oplæg, kan du se dem i fuld længde her.

 

Konferencen blev arrangeret af Statens Kunstfonds Legat- og Projektstøtteudvalg for Arkitektur i samarbejde med Utzon Center, Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst og Arkitektskolen Aarhus.

 

Forud for konferencen tog Statens Kunstfonds Legat- og projektstøtteudvalg for Arkitektur sammen med Utzon Center og Kompetencecenter for børn, unge og billedkunst initiativ til at få udarbejdet en undersøgelse af arkitekturformidlingen for børn og unge i Danmark. Undersøgelsen er udarbejdet af ekstern konsulent Lene Bak og kan læses her.

 

Børn snakker arkitektur statens kunstfond konference

Pihla Meskanen: Arkitektur på skoleskemaet

Pihla Meskanen: Arkitektur på skoleskemaet

Pihla Meskanen er medstifter og CEO for Arkki School of Architecture Finland. Hun fortæller, hvorfor arkitektur skal være et skolefag.

Torben Nielsen: Dansk arkitekturkultur forsvinder, hvis den ikke er i folkeskolen

Torben Nielsen: Dansk arkitekturkultur forsvinder, hvis den ikke er i folkeskolen

Torben Nielsen er rektor på Arkitektskolen Aarhus. Han mener, at den danske arkitektur- og designkultur forsvinder, hvis den ikke får plads i folkeskolen.

Anne Kirketerp: Arkitektur og håndværk skaber mental trivsel

Anne Kirketerp: Arkitektur og håndværk skaber mental trivsel

Anne Kirketerp er psykolog og ph.d. med speciale i håndværk og foretagsomhed. Hun fortæller, hvordan arbejde med arkitektur kan skabe bedre mental trivsel.

Lars Autrup: Vi skal forstå arkitekturen for at kunne tale om den

Lars Autrup: Vi skal forstå arkitekturen for at kunne tale om den

Lars Autrup er direktør for Arkitektforeningen. Han mener, at vi mangler en grundlæggende dannelse i arkitektur for at kunne tale om den – og skubbe den i en bedre retning.

Lykke Andersen: Arkitekturen skal have en plads i billedkunsten

Lykke Andersen: Arkitekturen skal have en plads i billedkunsten

Lykke Andersen er landsformand for Danmarks Billedkunstlærere. Og hun fortæller, at arkitekturen har en plads i billedkunstfaget – som hun kalder skolens vigtigste fag.

Kjeld Fredens: Børn skal have arkitekturen i hænderne

Kjeld Fredens: Børn skal have arkitekturen i hænderne

Kjeld Fredens er hjerneforsker og har skrevet flere bøger om børns læring. Her fortæller han, hvorfor børn skal lære om arkitektur – og om den bedste læringsmetode.