Secondary navigation

Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893

 

Fakturaer sendes til faktura@utzonfaktura.dk

Søren Tortzen - Arkitektfirmaet C. F. Møller

Søren Tortzen kommer fra Arkitektfirmaet C. F. Møller. Søren er blandt andet ved at bygge en helt ny bydel i Aalborg. Det er på 54 kvadratmeter, og er dermed et af de største kystnære projekter i Danmark. Bydelen ligger omkring Nørresundby, Aalborg og Limfjorden.

 

 

Hvad er en arkitekt?  

For mange er det én, som bygger huse. Det er ham eller hende, som tegner huset og bestemmer, hvordan det skal se ud. Hvor højt det skal være, hvor mange etager der skal være, hvilke farver det skal have, hvilke materialer der skal bruges. Men det er kun en lille del af at være arkitekt. En arkitekt er også en, der har med mange andre ting at gøre, og som beskæftiger sig med design, hvordan tingene skal se ud, det æstetiske, om det er pænt eller grimt.

En arkitekt samler mennesker og interessenter. Og en arkitekt favner hele processen med at lave projekter. Det er det, arkitekter er gode til, synes jeg. Det der med at have helikopterblikket på tingene. Og at være den, der kan få et projekt til at bevæge sig fremad. 

 

En arkitekt samler mennesker og interessenter. 

Søren Tortzen 

 

Hvad synes du, er det sjoveste ved at være arkitekt?
Først og fremmest elsker jeg at være sammen med bygherrererne, der bestiller bygningen. Det er mega spændende at høre om deres drømme og at få dem omsat til noget fysisk. At bygge et hus for dem og give dem noget, de faktisk ikke troede, de fik, fordi de ikke selv er uddannede arkitekter. Også det, at man sammen med kollegaer udtænker et projekt og planlægger og projekterer det, så det til sidst står inde i byen eller ude på landet. Det bliver man glad af, men man kan også blive lidt forskrækket over hvor stor en magt, man kan have, og hvor stor påvirkning man har på det fysiske miljø. 

 

Hvad er den bedste arkitektur, som du nogensinde har set?

Det er jo et svært spørgsmål. Jeg har set meget god arkitektur. Og det behøver i virkeligheden ikke at være noget særligt. Jeg har engang set et mega flot hønsehus, bare for at sige, hvad arkitektur også kan være, som en arkitekt havde tegnet. Det var super spændende, for det kunne alle mulige ting. Måden, man kunne samle æg ind på, hvordan man kunne lukke det ned for natten, måden man kunne flytte det på og så videre. 

For mig er god arkitektur ikke nødvendigvist et stort kunstmuseum i Dubai, eller sådan noget. Det kan lige så godt være et lille bitte hus, hvor man bare har kælet for tankerne omkring det. Og virkeligt tænkt over det funktionelle. Hvordan man skal bruge huset. Og selvfølgelig også hvordan det indpasser sig i omgivelserne. Og hvordan det ser ud. Er det smukke materialer man bruger? Fungerer huset som det skal? 

Men der er da nogle projekter, jeg har set, og tænkt: “Det der! Det er da helt fantastisk!” 

Jeg kan huske, at jeg for nogle år siden var på roadtrip på vestkysten i USA. Vi endte nede i det sydlige USA, hvor vi var inde og se Salk Institute. Det ligger lige nord for San Diego. Det er tegnet af Louis Kahn, som er en meget berømt, amerikansk arkitekt. Det var simpelthen så smukt, fordi det var så enkelt. Det var bygninger, som omkransede et gårdrum. Og fra gårdrummet kigger man direkte ud på Stillehavet. Det var helt eminent flot. Fordi det var sådan lidt sakralt og kirkeligt. Det blev et helt særligt rum, man stod i der.  

 

Jeg har set meget god arkitektur. Og det behøver i virkeligheden ikke at være noget særligt. Jeg har engang set et mega flot hønsehus.

Søren Tortzen

 

Hvad er kreativitet for dig som arkitekt? 

Kreativitet er en disciplin som man skal lære og øve sig på. Man skal øve sig i at være kreativ på en måde, som man ofte ser hos børn. Hvor man ikke er så låst af, om tingene er pæne eller grimme, når man for eksempel sidder og tegner. Man lader alle tanker myldre, og lader alt komme til bordet og ind i hovedet og ud af din arm og ned på papir. Hvis man lader mange tanker være i luften og er god til at tænke: Nå ja, hvis jeg gjorde sådan, så kunne det være, at vi fik det her ud af det. Det der med at have mange bolde i luften. Det er en stor del af det at være kreativ. At man ikke lukker tingene ned for sig selv. Men åbner hele posen op, og tør at udfordre sig selv på en masse ideer og muligheder i forhold til en projektløsning. 

 

Hvad er de vigtigste kreative redskaber for dig?

Det oplagte svar er manifold, som er det madpapir, vi bruger. Og en tusch eller en blyant, så man kan sidde og skitsere og lave små skitser af, hvad det er for nogle tanker, man har. 

Men jeg vil lige så meget sige, at det er samtalen, dialogen eller diskussionen med ens samarbejdspartner. Både bygherre, entreprenør og  medarbejdere her på tegnestuen, der gør, at man forbliver kreativ sammen. Fordi, hvis ikke man får nogle input, så har man heller ikke de der små benspænd, som gør, at man faktisk bliver flyttet fra et sted til et andet i forhold til sine ideer. Jeg tror på, at dialog er et super vigtigt værktøj for at blive kreativt dygtig. 

 

Man skal øve sig i at være kreativ på en måde, som man ofte ser hos børn.

Søren Tortzen

 

Hvad er du til? Modeller eller tegning? 

Jeg har aldrig været ret god til det med modeller. Jeg kan huske fra arkitektskolen, at jeg havde nogle medstuderende, som var super dygtige til at skitsere i pap-modeller. Der har jeg altid tegnet, og lavet skitserne på manifold. Det har jeg været meget bedre til. Jeg har altid syntes, at modellen er noget, man laver til sidst. Men det er mega fedt, at nogen kan det. 

Nu er jeg blevet en lidt ældre herre, og jeg tegner ikke mere så meget. Så taler jeg med mine medarbejdere om, hvor jeg synes, vi skal hen af. Og så sidder der nogle super dygtige mennesker med en computer og tegner i 3D helt fra starten. Så man laver skitser. Men så begynder man også at afprøve ideer i 3D.  Så man meget tidligt har en skitsemodel af, hvordan et hus kan se ud. Som man så kan ændre på. Og lægge nye facadematerialer på, sætte lys på, lave kunstige solforhold og så videre. 

 

Blyant og papir eller computer og printer?    

Begge dele. Jeg har det sådan, at man aldrig kommer til den gode ide uden at have blyant og papir. Det skal komme et sted fra. Og blyant er et rigtig godt redskab, når man skal sidde og lade tankerne flyve. Det tror jeg ikke, fungerer nær så godt i en computer. Fordi det er et andet redskab, hvor du skal bruge flere kræfter for at nå til det samme resultat, som en skitse kan gøre. Så jeg vil stadigvæk - med forbehold for min alder - sige, at blyant og papir er det første.

 

Publiceret 26-12-2021