Kom tæt på Can Lis, Jørn Utzons usædvanlige hus på Mallorca – og et af det 20. århundredes vigtigste bygningsværker.
Det startede med en blyantsskitse af det liv, han gerne ville skabe for sig selv og sin familie. Et enkelt, vidunderligt liv tæt på naturen.
I denne udstilling kommer du helt tæt på Jørn Utzons berømte middelhavshus, Can Lis. Fra de første, fantastiske skitser til den færdige sandstensvilla skildret på formidabel vis i kunstnerne Torben Eskerods og Erik Steffensens fotografier.
I et kvart århundrede var Can Lis og klippekanten den faste ramme om Jørn Utzons liv. I dag er bygningen anerkendt som en af de vigtigste fra det 20. århundrede – og et tidligt eksempel på en arkitektur, der rummer den enkelhed og ro, som mange i dag længes efter.
På papiret har Jørn Utzon tegnet hvælvede tage og langstrakte terrasser – og sig selv og sin kone Lis, nøgne under sydens sol.
Skitsen indfanger essensen af Can Lis, som stod færdig i 1973, og som Jørn Utzon kærligt opkaldte efter sin kone. Jordnær og ophøjet på én og samme tid.
Huset er som skudt op af Mallorcas klippekant. Sandstensblokkene, der udgør husets fundament og vægge, er skåret direkte fra klippegrunden og binder bygningen uløseligt til sit sted. Åbne rum og skjulte vinduesrammer opløser grænsen mellem inde og ude. Og lyset og havet spiller hovedroller i det levende kunstværk.
I udstillingen kan du opleve originale tegninger og modeller fra Jørn Utzons private arkiv samt fotografier af kunstnerne Torben Eskerod og Erik Steffensen, der på forskellig vis fanger Can Lis’ særlige atmosfære – fra det mystiske og overjordiske til det intime og dybt sanselige.
Erik Steffensen (født 1961) er en dansk kunstner og en fremtrædende skikkelse særligt inden for fotografiet. Steffensen er optaget af det mystiske og drømmeagtige, og hans værker rummer ofte surrealistiske og poetiske elementer, der engagerer beskueren både intellektuelt og følelsesmæssigt.
Torben Eskerod (født 1960) er en dansk fotograf særlig anerkendt for sine portrætter og landskabsfotografier, hvor han kombinerer teknisk præcision med en dyb indlevelse i menneskets psyke og naturens æstetik. Hans arbejde er ofte præget af en minimalistisk tilgang og en fin sans for lys og skygge.