Internationalt magasin er blevet forelsket i Utzon Center og Aalborg, og kalder byen for en af de mest interessante småbyer i verden.
Først var det New York Times, som anbefalede sine millioner af læsere at besøge Aalborg. Byen er et af de hotteste steder i verden at holde ferie, lød det fra USAs største avis.
Nu er det et andet af de store internationale medier, som stempler Aalborg ind på verdenskortet. Monocle er blevet forelsket i Aalborg.
- Jeg er vanvittigt stolt, lyder det fra Lasse Andersson, der er kreativ direktør på Utzon Center.
Det er Aalborgs kulturliv, som bliver fremhævet i det engelsksprogede magasin, der udkommer over hele verden.
Monocle peger som New York Times på Utzon Center som et af byens stærkeste kort. Alene derfor vil et besøg til Aalborg være interessant, lyder det i magasinet.
Monocle, der især skriver om kultur, livsstil, design og erhvervsliv, har i flere år udgivet en anden liste over de mest beboelige hovedstader og større byer i verden med den højeste livskvalitet. København har ligget helt i toppen.
Nu har Monocle så lavet en ny rangering, der fokuserer på små byer. Og her er Aalborg nummer 20 på magasinets Small City Index, der udkommer for første gang torsdag.
Men hvor en storby som København måske sælger sig selv, så er det anderledes for en meget mindre by som Aalborg, der er i endnu hårdere konkurrence med resten af verden.
Det er nemlig ikke tilfældigt, at Aalborg lander i et af verdens mest anerkendte magasiner om mode, design, arkitektur og livsstil.
- I foråret havde jeg et møde med Nolan Giles, der er designredaktør på Monocle. Vi talte om Utzon Center og vores arbejde. Og selvfølgelig også om Aalborg, og den stærke udvikling, som byen og Utzon Center har været igennem. Så Nolan blev fascineret af Aalborg, og han fik vores input, så nu er Aalborg med på Small City Index, siger Lasse Andersson.
For Monocles Small City Index er selvfølgelig ikke en objektiv undersøgelse af samtlige småbyer over hele kloden. Det ville være nærmest umulig at lave. Listen bygger på lang tids research, der er foretaget af redaktionens journalister over hele kloden.
- Det er så vigtigt hele tiden at gøre opmærksom på os selv. Man skal ikke sidde med korslagte arme og vente på, at omverdenen opdager, hvor fantastisk Aalborg er. For der findes ufatteligt mange andre byer af vores størrelse ude i verden. Så vi skal aktivt være derude og fortælle budskabet og fremhæve det, som ingen andre har. I Aalborgs tilfælde er det historien om Jørn Utzon og Utzon Center og det enestående Alvar Aalto museum, der står som en perle i dansk arkitektur, siger Lasse Andersson.
-Vi kan se, at det nytter, når vi indtager verden og møder de internationale medier. I løbet af 2019 har vi i perioder haft næsten en fjerdedel af vores gæster, som var udenfor Skandinavien. Det er et langt og sejt træk, men vi har bevidst satset på det de seneste 5 år. Og det betaler sig. Både på billetindtægt og i forhold til, at man lægger mærke til os ude i verden, så vi kan tiltrække store samarbejdspartnere, siger Lasse Andersson.
Monocle fremhæver blandt andet havnefronten og kulturlivet i Aalborg samt Utzon Center, der er blevet internationalt anerkendt for sin formidling af arkitektur.
Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen er begejstret over omtalen i Monocle.
- Det er helt fantastisk, at Aalborg igen gør sig internationalt bemærket. Det gør mig virkelig glad, når et så markant magasin som Monocle anerkender mange af de ting, som vi er virkeligt gode til i Aalborg, siger Thomas Kastrup-Larsen.
Monocle er et medie, der blandt andet udgiver magasin og podcasts, og som henvender sig til rejselystne globetrottere. Og til pengestærke erhvervsfolk, der er vant til at rejse.
- De taler jo til nogle mennesker, som vi virkeligt gerne vil have til Aalborg. Der er turisterne, som vi arbejder hårdt på at få flere af, uanset om de så kommer med krydstogtskib eller flyver ind på business class. Og så er det netop også vigtigt for erhvervslivet med den her omtale, siger Thomas Kastrup-Larsen.
Lasse Andersson
Kreativ Direktør
Telefon: +45 3199 1600
Mail: laa@utzoncenter.dk
Kim Rathcke Jensen
Kommunikationschef
Telefon: +45 2069 2320
Mail: kim@utzoncenter.dk
Du må gerne bruge vores fotos af Utzon Center, der krediteres Rasmus Hjortshøj, COAST.