Vi formidler arkitektur til børn og unge.
Vi gør det gennem de skiftende udstillinger på Utzon Center, hvor vi hver gang udvikler særlige workshops og forløb til børn og familier.
Vi gør det gennem forløb til institutioner og kulturskoler.
Og ikke mindst gennem vores store udbud af undervisningsforløb til skoleklasser. Fra indskoling til udskoling.
Vores udgangspunkt er altid, at arkitektur er en bunden kunstform. At det er løsningen på en konkret udfordring.
Arkitektur er noget, du skal mærke. Det er oplevet. Det er kropsligt og sanseligt.
Men det er også målbart og rationelt.
Så i arkitekturen er der en kobling mellem det æstetisk oplevede og matematik, naturfag og teknologi.
Derfor er det helt ideelt til leg, læring og eksperimenter, der går på tværs af fagene.
Senest har vi samarbejdet med Nordea Fonden, DR Skole og Aalborg Kommune om Arkitektur er en Leg.
I 2017 uddelte Nordea Fonden 11 mio. kr. til projektet på Utzon Center. Det afsluttes i 2021. Du kan læse mere her.
I den periode har Leg og Læring gennemført undervisning for anslået 250.000 skolebørn på Utzon Center, skoler, institutioner og via DR Skole og online-undervisning.
Og vi har udviklet cirka 60 forløb, workshops og aktiviteter til udstillinger, skoler, kulturskoler, DR Skole og institutioner.
Vi har et hold af udviklere og undervisere, der består af teknologiformidlere, formidlingsarkitekter og specialiserede folkeskolærere.
Alle forløb baserer sig på Fælles Mål for den danske Folkeskole. Du kan læse mere i lærervejledningerne under hvert forløb.