Hvis du sidder derhjemme, så kig lige på din væg.
Der er en god chance for - eller risiko, hvis du spørger Margrethe Odgaard - at din væg er hvid.
Og med al sandsynlighed det, som hun vil kalde for 'hysterisk hvid'.
Men lad os lige begynde med at introducere Margrethe Odgaard, der er tekstildesigner, farvekunstner og farvedesigner.
- Jeg er uddannet tekstildesigner, men allerede mens jeg studerede var det helt oplagt for mig at koncentrere mig om farven, for jeg synes, at den bliver overset i så mange sammenhænge, siger Margrethe Odgaard.
- Der er undersøgelser, som siger, at farve betyder 62-90 procent af, hvordan vi oplever vores omgivelser. Men i arkitektur er farver noget, der bliver afgjort på en formiddag eller få timer, hvor man lige går rundt med en vifte i hånden, siger Margrethe Odgaard.
- Jeg arbejder hårdt for, at vi skal tage farven mere seriøst, siger Margrethe Odgaard.
Margrethe er da også en af dem i Danmark - og verden - der ved mest om farver. Hun blev uddannet fra Danmarks Designskole i 2005, og har studeret på Rhode Island School of Design.
Margrethe Odgaard har haft udstillinger og vundet priser, og så er hun forfatter til bogen Shades of Light. Her møder du 276 farver, som hun har udviklet specielt til vores sarte nordlige lys.
Og så har hun et samarbejde med Kvadrat.
- Jeg designer møbeltekstiler og gardiner. Og det elsker jeg! For gardinet er jo en kæmpe flade i arkitekturen, og det er en sanselig flade, der bølger i lyset og på alle måder tilføjer en værdi til hjemmet, siger Margrethe Odgaard.
Så var der jo det der med den hvide farve. Det er derfor, at vi er kørt ud til Faxe Kalkbrud.
Og hvorfor nu det, spørger Lasse Andersson, der som altid sidder bag rattet. Lasse er arkitekt, og så er han direktør for Kunsten Museum of Modern Art og Utzon Center.
- Vi er her, for jeg vil gerne tale om farven hvid. Og om arkitekters obsession with white. Vi har brugt hvid til endeløshed. Vi har misbrugt hvid. Og vi har brugt den industrialiserede titanium-hvide, der er renset for al natur, så den er hysterisk hvid. Den er over-hvid, siger Margrethe Odgaard.
Og det skal stoppe, mener Margrethe:
- Men det her er jo kalkpigment. Det er muslingeskaller og levet sø-liv, der er forstenet. Så hvis du rører den hvide farver fra landskaber som det her, så får du en hvid farve på væggen, der på en helt magisk måde står og arbejder med lyset. Vi skal væk fra matematisk hvid.
Vi har også tidligere lavet podcast med Margrethe Odgaard, som du kan høre her
Tekst og redaktør:
Kim Rathcke Jensen
Video:
Kåre Broe, Broe Interactive