Hop med ind på bagsædet. Tag på køretur med BIG-partner og arkitekt David Zahle.
Egentlig ville David Zahle ikke være arkitekt.
- Jeg startede med at studere datalogi og filosofi. Det var superfedt at sidde og programmere en computer, siger David Zahle.
Men der var et problem.
- Det var ikke noget, som du kunne dele med andre eller gøre andre begejstrede for det. Og så gik det op for mig, at tankemæssig filosofi og elementerne med at være hands on og løse problemer er det, som arkitektur også handler om. Der skal være toiletter og en masse kvadratmeter, som skal organiseres. Og samtidig skal du også ændre på verden, siger David Zahle.
I dag er David blevet partner i BIG. Han står for nogle af tegnestuens helt store projekt fra de begynder som en idé, til de står færdige som byggerier.
Det er byggerier som Copenhill, Pandahuset i Københavns Zoo, Kistefos Museum, Kaktus Tårnene, Berlin Tårn, Cloud City i Aalborg og Västerås Rejsecenter.
Og ikke mindst Museum for Søfart, som vi skal besøge i dag, hvor vi igen kører ud i landet for at lede efter god arkitektur.
David var projektleder og med til at vinde konkurrencen i 2007 på museet, der åbnede i 2013.
- Et af de helt store benspænd var, at Kronborg er UNESCO Verdensarv. Så der er en masse restriktioner, hvor en af dem er, at man ikke må forstyrre udsynet til Kronborg indenfor en radius på 500 meter. Derfor måtte man ikke bygge så meget som en meter op af dokken. I virkeligheden skulle man lægge en to-etagers kælder ind i en gammel tørdok, siger David Zahle.
- Så begyndte vi at undersøge, hvad der ville ske, hvis vi gravede dokken fuldstændig fri, og lagde museet rundt om dokken. Sådan at dokken kan stå og blive et kæmpestort udstillingsobjekt inde i det nye museum. Vi brød også med konkurrenceprogrammet, for det var ikke det, vi var blevet om. Men vi blev enige om, at når vi først havde tænkt tanken, så kunne vi ikke lade være. Det endte med, at konkurrenceudbyderen annulerede konkurrencen, og gav alle folk deres honorarer, og så hyrede de os til at lave forslaget.
Når man ankommer til MS Søfart, ser man ikke huset. Det er usynligt. Men når man kommer tæt på, opdager man dokken fra 1955, og man kigger ned i et dyb af beton, der er gennemskåret af glas- og aluminiumsbeklædte broer og trapper.
- Designkriteriet på broerne har været, at de skulle være så transparente som mulige. Når du står inde i broerne, så ser du ikke sprosser, bjælker og konstruktioner, der kan spærre udsigten. Det, der forbinder gulvet og loftet i broen, er glas. Det gør, når du bevæger dig rundt derinde, at du får et uforstyrret kig ud i dokken. Og når du er ude i dokken, kan du se igennem dem.
Og det er et fantastisk byggeri, mener Lasse Andersson, der udover at være din chauffør på køretuen med David, også er arkitekt og direktør for Kunsten Museum of Modern Art og Utzon Center.
- Det ligger på en top tre over de seneste års vigtigste byggerier i Danmark, mener Lasse Andersson.
Tekst og redaktør:
Kim Rathcke Jensen
Video:
Kåre Broe, Broe Interactive