En konference om leg, læring og teknologi
Utzon Center inviterer i samarbejde med Skoleforvaltningen Aalborg Kommune og Nordea-fonden til den første af tre konferencer om LEG, LÆRING OG TEKNOLOGI, hvor du kan blive klogere – og kloge dig – på, hvordan vi sammen skaber den bedste skole med både hænder og hoved.
Du vil høre oplæg og få konkrete eksempler på, hvordan analoge og digitale læringsredskaber kobles i undervisningen, så eleverne ikke blot lærer at bruge teknologien, men også lærer at skabe kreativt med den.
Konferencen er målrettet læringschefer, fagkonsulenter, fagkoordinatorer, skoleledere, afdelingsledere, fagteamkoordinatorer.
På dagen kan du møde kolleger og få oplæg og debat med forskere og eksperter fra bl.a. DR Skole, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Sofiendalskolen, EON Reality, og Lego Fonden, blive udfordret med kreative workshops, blande dig i paneldebatten og få smagsprøver og undervisningsmateriale fra Utzon Center med hjem.
Konferencen er en del af Videnskabsmødet, se hele festivalens spændende program på www.videnskabsmoedet.dk
Pris (inkl. forplejning): 600 kr.
08.30–09.00 | Indskrivning og kaffe |
09.00–09.15 | Velkomstv. Lasse Andersson, kreativ direktør, Utzon Center, Jakob Ryttersgaard, skoledirektør, Aalborg Kommune, samt Anna Marie Krarup, projektkonsulent, Nordea Fonden |
09.15–09.35 | Udvikling af legende og kreative aktiviteter i forbindelse med børns leg med arkitekturv. professor ved AAU/X-Lab Eva Brooks, Aalborg Universitet |
09.35–09.55 | Eksperimenterende og undersøgende læring i den åbne skole – samskabende læringv. skoleleder Rene Knudsen, Sofiendalskolen |
09.55–10.15 | DR Skole – Arkitektur er en leg og Ultra:bit projektetv. Ina Rosdahl og Rikke Weinreich Sørensen, begge tilrettelæggere ved DR Skole. Ina Rosdal er uddannet journalist og Rikke Weinreich Sørensen er uddannet både journalist og folkeskolelærer. De har begge udviklet undervisningsforløb til teknologiprojektet ”ultra:bit” og samarbejdet med Utzon Center om at udvikle undervisningsforløb under overskriften ”Arkitektur er en leg”. |
10.15–10.25 | Pause |
10.25–10.45 | Didaktiske processer og læringsrum med legende oplevelser for øjev. Maiken Lykke Pedersen & Lasse Vestergaard, UCN |
10.45–11.05 | Nye virkeligheder i læringenv. Morten Barfod Søegaard, forretningsudvikler hos EON Reality. Morten Barfod Søegaard har en baggrund som digital designer og entreprenør og arbejder bl.a. med konceptet Classroom 3.0 hvor XR er centralt for fremtidens undervisning. |
11.05–11.50 | Leg og Læringsstationer rundt på Utzon Center |
11.50–12.20 | Den digitale generations dannelsev. Camilla Mehlsen, forfatter og rådgiver med speciale i digital dannelse og medieadfærd i Mehlsen Media, medlem af DJØF’s TechDK Kommission og didaktisk leder af projektet Digital (Ud)Dannelse - D.U.D.E på Københavns Universitet. |
12.20–12.50 | RE-defining Play / RE-imagine Learning – når leg, læring og teknologi går hånd i håndv. Ole Kjær Thomasen, initiatives manager hos LEGO Fonden. Ole Thomasen er uddannet skolelærer, har bl.a. været en del af Undervisningsministeriets ekspertskrivegruppe for Teknologiforståelse og arbejder i dag i LEGO Fonden, hvor han har fokus på skoleudvikling i Danmark. |
12.50–13.20 | Paneldebat |
13.20–13.30 | Afrunding og herefter frokost |