Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893

 

Fakturaer sendes til faktura@utzonfaktura.dk

Presse

Nyt samarbejde skal få internationale kulturturister til Nordjylland

5. maj 2021, 08:00

Krøyer, Ancher og Utzon. Vi har de store navne. Nu skal de bruges til at sælge Nordjylland i udlandet.

Et tværgående samarbejde mellem Skagen Kunstmuseer, Utzon Center og Kunsten skal sikre endnu flere internationale kulturturister til Nordjylland. Til glæde for erhvervslivet i hele landsdelen.

 

Hvad har Krøyer, Ancher og Utzon til fælles? De er internationale superbrands på den internationale kulturscene.

 

Derfor giver det god mening at lave et formelt samarbejde mellem landsdelens tre stærkeste kulturfyrtårne om at tiltrække endnu flere internationale turister.

 

Bag initiativet står det nye Destination Nord, der med midler fra blandt andre Den Nationale Turismepulje vil kickstarte kulturturismen efter coronakrisen.

 

Vil vinde det tabte

Destination Nord har med udgangspunkt i store analyser og undersøgelser formuleret forskellige spor og strategier for at vinde det tabte for turismebranchen i Nordjylland.

 

Ifølge en ny undersøgelse fra Silverbullet og Kvistgaard+Hird er turismen nemlig én af de hårdest ramte brancher under Covid19-pandemien. Det gælder i særlig grad i Destination Nords område som rummer både erhvervs-, storby og kyst/naturturisme. Samarbejdet mellem de tre kulturinstitutioner er en del af en større strategi for at synliggøre Nordjylland i udlandet.

 

- I sommeren 2020 oplevede turismebranchen et kraftigt fald i internationale overnatninger. Meget tyder imidlertid på, at den utryghed, som pandemien har ført med sig, potentielt fortsat vil være hos den internationale del af gæsterne en rum tid endnu. Derfor ser Destination Nord det som altafgørende, at vi nu sætter ind med en væsentlig styrket, international markedsføringsindsats for at vise Nordjylland som et trygt feriemål, der virkelig har noget at byde på inden for kulturen. Vi har nogle af verdens mest unikke kunstbrands i vores destination. Vi må nok erkende, at det har vi ikke været gode nok til at anerkende og udnytte før - men det skal vi sammen nu ændre på. Der ligger et kæmpepotentiale i at tænke mere på tværs, skabe og udnytte de brands og de fortællinger, som vi ejer i dag, siger Tonny Thorup, direktør i Destination Nord.

 

Stærkere sammen

De tre parter er i fuld gang med at udvikle pakker og koncepter, som ikke blot tiltrækker turister til egen kulturinstitution, men gør det oplagt for internationale kulturturister at vælge Nordjylland til som helhed.

 

- For eksempel en amerikaner, der er vant til store afstande, regner ikke turen fra Aalborg til Skagen for noget - og det hænger ofte sådan sammen, at hvis man er interesseret i kunst og arkitektur, så søger man så mange og så forskelligartede oplevelser som muligt. Vi skal blot gøre det tydeligt for de udenlandske turister, der har en generel interesse for kunst og arkitektur, at vi i Nordjylland har en bred vifte af tilbud i international klasse. Vi vil sammen gøre det let og selvfølgeligt - både praktisk og markedsføringsmæssigt - for kulturinteresserede fra hele verden at vælge Nordjylland som det næste rejsemål, siger Lasse Andersson, direktør for Kunsten og Utzon Center.

 

Og Lisette Vind Ebbesen, direktør på Skagens Kunstmuseer, deler begejstringen.

 

- Nordjylland har utroligt meget at byde på i forhold til både kunst, arkitektur og natur. Niveauet er højt, og autenticiteten er stærk, og så er der stor variation og masser af spændende historier at fortælle rundt omkring i hele regionen. Det skal vi sammen ud at fortælle resten af verden.

 

Fakta: Projektbeskrivelse fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

Udfordringerne i forhold til at tiltrække flere internationale turister adresseres i flere spor, som gennem forskellige greb og målgrupper vil være med til at løse dem.

 

Et spor er fra kunst & arkitektur til international turisme. Med afsæt i internationale brands i form af Utzon, Krøyer, Ancher, Aalto mv. udvikles nye oplevelsestilbud, og der sættes fokus på innovativ og effektiv markedsføring i samarbejde med luftfart, hoteller mv. Der skal også etableres samarbejde mellem fyrtårne og mindre aktører inden for kunst, kultur, design og arkitektur med henblik på at skabe en underskov og kulturoplevelser, der lægger sig op af de internationale brands. Aktiviteterne forventes at bidrage til tiltrækning af flere storby- og kulturturister, til tiltrækning af flere kyst- og naturturister, til forøgelse af turisternes døgnforbrug samt til forøgelse af omsætningen blandt destinationens virksomheder.