Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893

 

Fakturaer sendes til faktura@utzonfaktura.dk

Digital

Gratis krea til børn: Hent og print

Lige til at gå igang med derhjemme. Her får du sjove og kreative opgaver og idéer, der gør dig klogere på arkitektur.

1. Byg et vartegn

Arkitekter finder inspiration mange steder. Da Jørn Utzon tegnede Svaneke Vandtårn, fandt han blandt andet inspiration i byens historie som havneby og i gamle sømærker. Vandtårnet er med sin karakteristiske form blevet et vartegn for byen Svaneke.

 

I denne opgave skal du bygge et vartegn til din by. Du kan evt. lade dig inspirere af byens historie.

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

2. Byg en farvecirkel

I denne opgave skal du studere forskellige farver. Og bygge din helt egen udgave af farvecirklen med ting, du finder derhjemme. Det kan være alt lige fra tøj og køkkenredskaber til legetøj og madvarer. Måske kan du også gå udenfor og finde ting til din farvecirkel. 

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

3. På jagt efter materialer

I denne opgave skal du på jagt efter materialer. De har forskellige egenskaber, og de kan anvendes på mange måder i arkitekturen. Nogle materialer er holdbare og stærke, og derfor er de gode til at bygge og konstruere med. Andre materialer kan derimod ikke tåle stor belastning. Men så kan de bidrage til at skabe en stemning eller til det æstetiske udtryk.


Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

4. Byg en uro

Arkitekter arbejder med harmoni, når de tegner en bygning. Altså om bygningen passer til dens formål. Om den passer med byggematerialerne. Om den er harmonisk med omgivelserne. Det skal du også arbejde med nu. Du skal bygge en uro. Og finde harmonien mellem materiale, form og balance. 

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

5. Byg et diorama

Arkitekter tænker, tegner og bygger rumligt – det man også kalder tredimensionalt. I denne opgave skal du bygge et diorama. Det er et lille tredimensionalt rum, som fortæller en historie ved hjælp af forskellige elementer – som for eksempel et landskab med bjerge, bakker, en skalafigur og en hytte.

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

6. Hvem bor i et æg?

Når arkitekter bygger boliger, tager de udgangspunkt i hvem, der skal bo i boligen. Er det en stor familie, som har brug for mange børneværelser? Eller er det en giraf, som har brug for, at der er højt til loftet? I den her opgave skal du arbejde lige omvendt. For du skal finde ud af, hvem der mon bor i ægget. 

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

7. Rumligt gækkebrev

Når arkitekter arbejder, omdanner de ofte todimensionelle tegninger til tredimensionelle modeller. Altså, de går fra 2D til 3D. Det skal du også prøve nu. Her får du et arkitektonisk gækkebrev. 

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

8. Byg et tårn med tape

Når arkitekter arbejder, eksperimenterer de ofte med forskellige byggematerialer– det kan være gamle materialer, der bliver brugt på nye måder, eller det kan være nye materialer, som bliver undersøgt for, hvordan de kan bruges.

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

9. På jagt efter cirklen

Når arkitekter giver deres arkitekturform, tager de ofte udgangspunkt ide tre grundformer: cirklen, firkantenog trekanten. Måske bruger du ogsågrundformerne, når du fx tegner et hus?

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)

 

 

10. Byg en mini-hule

Der findes små huler og store huler.Huler til dyr og huler til mennesker.Naturskabte huler og menneskeskabtehuler. Huler under jorden og huleri træer. Huler inde og huler ude. Huleraf stof og huler af jord – og så findesder din mini-hule. Bygget i skala 1:10af papsugerør og elastikker.

 

Læs mere og download opgaven her (åbner i .pdf)