Utzon Center får ny kommunikationsansvarlig. Efter fire års vækst og tæt parløb med Kunstens stærke kommunikationsafdeling er Utzon Center vokset til en størrelse der kræver en dedikeret person til kommunikationen. Det sker tillige for at samle al kommunikationen lokalt, nationalt og internationalt i huset.
Samtidig bliver det strategiske samarbejde med Kunstens kommunikationsteam styrket for at skabe yderligere synergier mellem de to institutioners kommunikation.
Utzon Center oplever i disse år stor succes på havnefronten i Aalborg og ude i verden. Det blev slået fast med for eksempel Utzon100 i 2018, der også viste, at Utzon Center har mange målgrupper og berøringsflader. Og det kræver overblik og kommunikationskompetencer både lokalt i Aalborg og Danmark samt internationalt, hvor omdrejningspunktet er Operahuset i Sydney og Can Lis på Mallorca.
– Med Kim Rathcke Jensen har vi fået en kommunikationsansvarlig, der favner alt det, vi drømte om på Utzon Center, da vi startede rekrutteringsprocessen. Kim kommer med stor erfaring fra internationalt arbejde med mangeårig base i Kina. Hertil har han de seneste år vist, at han har en indlevelse fra arbejdet på DR Viden og en dygtighed i det lokale område senest fra P4 Nordjylland. Jeg er ikke i tvivl om, at Kim vil løfte hele vores kommunikation til et nyt niveau i sparring med vores gode kollegaer fra Kunstens kommunikationsafdeling. Jeg glæder mig virkelig til at arbejde sammen med Kim, siger Lasse Andersson, der er kreativ direktør for Utzon Center.
Utzon Center har oplevet en eksplosiv vækst fra 2014-2019. Alene i skolernes sommerferie har der i år været 15.000 gæster, som har oplevet udstillingen Rumtosset. Her var 36 procent af gæsterne fra Nordjylland. Der var 30 procent fra det øvrige Danmark. Og 34 procent var udlændinge.
Nogle af de første opgaver bliver at sætte yderligere tryk på den succesfulde formidling til børn med udgangspunkt i udstillingen Rumtosset. Og med projektet Arkitektur er en leg.
Kim skal også kickstarte lanceringen af den internationale konkurrence Utzon Unbuilt samt skabe synlighed om de mange events og aktiviteter, der hver uge finder sted på Utzon. Og når Kim har fundet sig til rette, kommer arbejdet med en ny kommunikationsstrategi for Utzon Center, der favner og styrker såvel den gode fortælling om Utzon Center og den digitale virkelighed og omstilling, som Utzon Center står midt i lige nu.
– Det er lidt af et drømmejob, når man får lov til at fortælle hele verden om Utzon. Så jeg glæder mig utroligt meget til at komme i gang. Fortællingen om Jørn Utzon og hans værdier er noget, der lige som hans arkitektur rækker langt ud over Danmarks grænser. Og det er jo fantastisk at få lov til at formidle det, siger Kim Rathcke Jensen, der starter i jobbet den 1. oktober.
– Utzon Center er inde i en forrygende udvikling, og det er tydeligt at mærke interessen fra omverdenen. Uanset om det så er fra amerikanske turister på krydstogt, en dansk familie på udflugt eller italienske arkitekter på studietur. Det er et levende hus, der udfordrer kreativiteten hos både børn og voksne, siger Kim Rathcke Jensen.
Kim er 44 år, journalist og har en bachelor i kinesisk. Han har boet i Kina og Hong Kong i næsten ti år, og været korrespondent for Politiken og Berlingske. Siden 2017 har han arbejdet for DR.
Kim Rathcke Jensen tiltræder i den nye stilling som kommunikationsansvarlig 1. oktober 2019
For yderligere info, kontakt venligst:
Lasse Andersson, kreativ direktør, laa@utzoncenter.dk
Kim Rathcke Jensen, journalist og kommende kommunikationsansvarlige, tlf. +45 2069 2320