Hjerneforsker Kjeld Fredens har forsket i og skrevet flere bøger om børns læring. Her fortæller han, hvorfor børn skal lære om arkitektur – og om den bedste læringsmetode.
Hvorfor skal børn og unge lære om arkitektur? For hjerneforsker Kjeld Fredens er svaret simpelt: Det skal de, så de er i stand til at bygge en bedre verden.
Og hvordan skal børn og unge lære om arkitektur? Det er her Fredens' ekspertviden særligt kommer i spil. Hans forskning viser nemlig, at børn lærer bedst med kroppen.
Børn og unge skal have arkitekturen, byggematerialerne, modellerne og tegneblyanten i hånden for at forstå arkitekturen – og for at kunne udvikle den.
Vil du dykke ned i oplægget, kan du se det i fuld længde her.
De [børn og unge] skal have en større forståelse for den verden, de befinder sig i. Så vil de være med til selv at kunne skabe et miljø, som er til gavn for deres egen udvikling. Det andet, det er, hvordan man skal gøre det – og det er meget simpelt: Den bedste form for læring bygger altid på børnenes egen erfaring.
Kjeld Fredens.