Mød nogle af Aalborg Symfoniorkesters fantastiske musikere, når de spiller værker, som står deres hjerte nær. Og Berlinerfilharmonikernes berømte 1. solohornist, Stefan Dohr.
Vær med til en koncert, hvor du bliver forkælet med musik spillet af en række enestående musikere fra Aalborg Symfoniorkester.
Utzon Center og Aalborg Symfoniorkester indleder et nyt samarbejde og præsenterer to koncerter i vores smukkeste lokale – Det Obelske Auditorium. Læs om koncerten den 18. januar her.
Og som en ekstra bonus medvirker Berlinerfilharmonikernes berømte 1. solohornist, Stefan Dohr. Dohr er Artist in Residence hos Aalborg Symfoniorkester i sæson 2024-25.
Denne aften optræder Dohr som solist i Mozarts Hornkvintet fra 1782. Glæd dig til en aften med strygere, klarinet, horn og slagtøj i verdensklasse.
Vesselin Demirev, violin • Yana Deshkova, violin • Evdokia Ershova, bratsch • Ewelina Bielarczyk, bratsch • Adam Wozniak, cello • Matthias Hehrmann, cello • Ian Berg, kontrabas • Leah Aksnes, klarinet • Sheila Popkin, fagot • Stefan
Dohr, horn • Simon Sigfusson, slagtøj
Foto: Simon Pauly
Mozarts hornkvintet fra 1782 er – ligesom Mozarts øvrige fire hornkoncerter – skrevet til hans ven, ostehandleren Ignaz Leutgeb, som åbenbart var en yderst kapabel amatørhornist.
Værket er nærmest en solokoncert i lille format. Hornstemmen er mindst lige så udfordrende som i hornkoncerterne. Den ekstra bratsch giver en varm, rig klang til ensemblet, især i den romantiske anden sats. I ydersatsene spiller Mozart det stolte og akrobatiske horn ud på smukkeste vis mod de fire elegante strygere.
Bohuslav Martinů var lige flyttet til Paris for at studere komposition for Albert Roussel, da han i 1924 skrev sin Kvartet for klarinet, horn, cello og lilletromme. Man kan mistænke, at den unge komponist var kommet i kontakt med Stravinskijs nye, rytmiske musik i Paris, og dermed blevet inspireret til at inkludere den usædvanlige lilletromme i sin tre-satsede Kvartet. Den rytmiske energi er siden blevet en slags signatur for Martinůs kompositioner. Straks efter at den yderst flittige og travle komponist havde lagt sidste hånd på værket, sendte han det hjem till Prag, hvor det blev helt glemt og først opdaget længe efter hans død. Denne ungdommeligt entusiastiske og sjove kvartet blev først udgivet i 1975!
Beethovens Septet op. 20 blev en umiddelbar succes ved uropførelsen i april 1800. Så populær og ofte spillet blev den, at Beethoven faktisk senere i livet kom til at afsky den! Men i det mindste fik han et godt økonomisk afkast af værket, og da han flere gange omarrangerede værket, fik han således mere ud af sit ungdomsværk. Med sine seks satser, tre blæsere og violinkadence i finalen var den en lille smule gammeldags i formen - den minder sådan set om Haydns og Mozarts divertimentoer og serenader. Stilen er lys, glad og selvsikker og ligger tæt på de seks strygekvartetter op. 18. Selv i dag er det et af hans mest populære værker.
• Standard: 100 kr.
• Studerende: 60 kr.
• Studerende fra AAU A&D + UCN Byg: 0 kr.
• Medlemmer af Klub Kunsten + Utzon: 0 kr.