Vi bruger cookies på utzoncenter.dk

Inden du fortsætter, vil vi lige fortælle, at vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Sprog

Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

 

Bankoplysninger

Registreringsnummer: 3201
Kontonummer: 3428244893
 

Arkitektik og matematur

1.-3. klasse | Fag: Matematik

Både arkitekturen og matematikken er omgivet af systemer. Og det er de systemer vi leger og lære mere om i undervisningsforløbet ‘Arkitektik og Matematur’.

 

Med udgangspunkt i arkitektens redskab, additive systemer, skal jeres elever på jagt efter systemer i naturen. Det er nemlig ikke kun arkitekturen og matematikken, der følger en streng struktur. Tag for eksempel et træ. Det består af en stamme, grene og blade. Det er altid de samme elementer, der går igen, og alligevel kan træer se helt forskellige ud. 

 

Om undervisningsforløbet

Men denne viden i bagagen bygger eleverne et rum til et fantasidyr. En dyregenerator vælger dyret; en krokoraf, en eledille eller et helt tredje dyr. Eleverne bygger rummene af moduler, i dette forløb centicubes. Og så er det op til jer at bygge et rum, som passer lige nøjagtig til fantasidyrets behov og størrelse. 


Til sidst skal eleverne tegne rummet i virkelig størrelse med kridt eller malertape. Det er lidt af en udfordring! For hvordan regner man egentlig ud, hvor stort rummet til en krokoraf skal være? Her kan eleverne enten måle ved hjælp af deres egne kroppe eller regne centicube-modellen om i målestok 1:100. 

 

Praktisk information

  • Trin: 1.-3. klasse
  • Fag: Matematik
  • Antal lektioner: 2-8 lektioner, afhængigt af valgte niveauer.

 

Alt materiale er udarbejdet af Utzon Center i samarbejde med DR skole samt fagkonsulenter fra Aalborg Kommunes skoleforvaltningen. Undervisningsmaterialet er en del af projektet ’Arkitektur er en leg’, der er støttet af Nordea-fonden. Læs mere om forløbet på DR Skoles hjemmeside her.