Vi bruger cookies på utzoncenter.dk

Inden du fortsætter, vil vi lige fortælle, at vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold.

Sprog

Utzon Center

Slotspladsen 4
9000 Aalborg

Tlf: +45 76 90 50 00
info@utzoncenter.dk
CVR: 30 27 94 41

Arkitektik og matematur

1.-3. klasse | Fag: Matematik

Både arkitekturen og matematikken er omgivet af systemer. Og det er de systemer der arbejdes med i undervisningsforløbet ‘Arkitektik og Matematur’. 

Med udgangspunkt i arkitektens redskab additive systemer skal eleverne på jagt efter systemer i naturen. Det er nemlig ikke kun arkitekturen og matematikken, der følger en streng struktur. Tag for eksempel et træ. Det består af en stamme, grene og blade. Det er altid de samme elementer, der går igen, og alligevel kan træer se helt forskellige ud. 


Men denne viden i bagagen bygges et rum til et fantasidyr. En dyregenerator vælger dyret; en krokoraf, en eledille eller et helt tredje dyr. Rummene bygges af moduler, i dette forløb centicubes. Så er det op til jer at bygge et rum, som passer lige nøjagtig til fantasidyrets behov og størrelse. 


Til sidst skal rummet tegnes i virkelig størrelse med kridt eller malertape. Det er lidt af en udfordring! For hvordan regner man egentlig ud, hvor stort rummet til en krokoraf skal være? Her kan eleverne enten måle med deres egne kroppe eller regne centicube-modellen om i målestok 1:100. 

 

Læs mere om forløbet på DR Skoles hjemmeside her.